„Историите зад успеха“: Хауърд Шулц (2 част)

Starbucks може би е любим бранд на хиляди почитатели на кафето по цял свят, но едва ли много потребители знаят името на човека, превърнал марката кафе в толкова популярна. Хауърд Шулц е бившият главен изпълнителен директор и председател на Starbucks - една от най-успешните компании за кафе в света.

Кой всъщност е Хауърд Шулц?

Роден в Бруклин, Ню Йорк, на 19 юли 1953 г., Хауърд Шулц е завършил Университета на Северен Мичиган с бакалавърска степен по комуникации, преди да стане търговски директор в Starbucks Coffee Company през 1982 г. След основаването на кафе компанията Giornale в 1987 г. той закупува Starbucks и става главен изпълнителен директор и председател на компанията. Шулц публично обявява, че подава оставка като главен изпълнителен директор на Starbucks през 2000 г., въпреки че се завръща начело на компанията от 2008 до 2018 г. След това разкри намерението си да се кандидатира за президент като независим през 2020 г., преди да приключи кандидатурата си през септември 2019 г.

Прочети повече за Хауърд Шулц тук.

Ранен живот

Хауърд Д. Шулц е роден в Бруклин, Ню Йорк, на 19 юли 1953 г. Шулц е успешен спортист, често тренира на баскетболните игрища около дома си и на футболното игрище в училище. Той печели футболна стипендия в Университета на Северен Мичиган през 1970 година.

След като завършва университета с бакалавърска степен по комуникация през 1975 г., Шулц намира работа като продавач на уреди за Hammarplast - компания, която продава уреди за кафе в САЩ. Издигайки се в йерархията, за да стане директор на продажбите, в началото на 80-те години Шулц забелязва, че продава повече продукти на малка фирма в Сиатъл, Вашингтон, известна тогава като Starbucks Coffee Tea and Spice Company, отколкото на Macy's. „Всеки месец, всяко тримесечие тези цифри нарастваха, въпреки че Starbucks имаше само няколко магазина“, споделя по-късно Шулц. Така той решава да се запознае отблизо с тази толкова бързо просперираща компания за кафе.

Хауърд Шулц си спомня първия път, когато е влязъл в оригиналния Starbucks през 1981 г. По това време Starbucks е съществувал само от 10 години и не е съществувал извън Сиатъл. Първоначалните собственици на компанията, стари приятели от колежа, Джери Болдуин и Гордън Боукър, както и техният съсед Зев Зигъл, са основали Starbucks през 1971 г.

Шулц споделя: „Когато влязох в този магазин за първи път - знам, че това звучи наистина нелепо - знаех, че съм си у дома“, спомня си по-късно Шулц. „Не мога да го обясня. Но знаех, че съм на специално място и продуктът ми говори. Никога не бях пил хубаво кафе. Срещнах основателите на компанията и наистина чух за първи път историята на страхотното кафе ... Просто казах: „Боже, това е нещо, което търсих през целия си професионален живот." Тогава Шулц не е предполагал, че ще бъде неразделна част от създаването на модерния Starbucks.

Раждане на модерния Starbucks

Една година след среща с основателите на Starbucks, през 1982 г., Хауърд Шулц е нает за директор на търговията на дребно и маркетинга на нарастващата компания за кафе, която по това време продава само кафе на зърна, а не кафе напитки. „Моето впечатление за Хауърд по това време беше, че той беше страхотен комуникатор“, спомня си по-късно съоснователят Зев Зигъл.

В началото Шулц се заема да остави своя отпечатък върху компанията, докато мисията на Starbucks е неговата собствена. През 1983 г., докато пътува в Милано, Италия, той е поразен от броя на кафенетата, които среща. Тогава му хрумва идея: Starbucks трябва да продава не само кафе на зърна, но и кафе напитки. „Видях нещо. Не само романтиката на кафето, но ... и чувство за общност. И връзката, която хората трябваше да осъществяват с кафето - с мястото и с един друг", спомня си Шулц. „И след една седмица в Италия бях толкова убеден с толкова необуздан ентусиазъм, че нямах търпение да се върна в Сиатъл, за да поговоря за факта, че съм видял бъдещето."

Ентусиазмът на Шулц за отваряне на кафе-барове в магазините на Starbucks обаче не е споделен от създателите на компанията. „През 70-те години сервирахме кафе в нашия магазин. В един момент дори имахме хубава, голяма машина за еспресо зад гишето. Но бяхме в бизнеса със зърна." споделя собственикът Зигъл. Въпреки това Шулц е упорит, докато накрая собствениците му позволили да създаде кафене в нов магазин, който отварял в Сиатъл. Това се превръща в незабавен успех, който води стотици хора на ден и въвежда изцяло нов език - езикът на кафенето - в Сиатъл през 1984 г.

Но успехът на кафенето демонстрира на първоначалните основатели, че не искат да вървят в посоката, към която Шулц иска да ги отведе. Те всъщност не искат да станат голяма компания. Разочарован, Шулц напуска Starbucks през 1985 г., за да отвори собствена верига кафенета Il Giornale, която бързо печели успех.

Две години по-късно, с помощта на инвеститори, Шулц купува Starbucks, обединявайки Il Giornale с компанията в Сиатъл. Така той става главен изпълнителен директор и председател на Starbucks (известен след това като Starbucks Coffee Company). Шулц трябва да убеди инвеститорите, че американците всъщност ще плащат високи цени за напитка, която са свикнали да получават за 50 цента. По това време повечето американци не разпознават висококачественото кафе на зърна от чаена лъжичка разтворимо кафе Nescafé. Всъщност, по статистически данни, консумацията на кафе в САЩ намалява от 1962 г. насам.

През 2000 г. Шулц публично обявява, че подава оставка като главен изпълнителен директор на Starbucks. Осем години по-късно обаче той се завръща начело на компанията.

Продължаващият успех

През 2006 г. Хауърд Шулц е класиран на номер 359 в списъка "Форбс 400" на списание "Форбс", който представя 400-те най-богати лица в САЩ. През 2013 г. той е класиран на 311-то място в същия списък, както и на 931 в списъка на милиардерите на Форбс по целия свят.

Днес никоя компания не продава повече кафе напитки на повече хора от Starbucks. До 2012 г. Starbucks е нараснал, за да обхване над 17 600 магазина в 39 страни по света, а пазарната му капитализация е оценена на 35,6 милиарда долара. До 2014 г. Starbucks има над 21 000 магазина по целия свят и пазарна капитализация от 60 милиарда долара. Съобщава се, че невероятно популярната компания за кафе отваря два или три нови магазина всеки ден и привлича около 60 милиона клиенти седмично. Според уебсайта на компанията, Starbucks се е ангажирал с етично снабдяване и изпичане на най-висококачественото кафе от арабика в света от 1971 г. насам.

Разбери какви са предимствата на кредитна карта AXI Card и научи как да постигнеш финансова независимост постепенно, изграждайки кредитната си история.